پـشتیبانی فــروش

09215863972

درمان سرماخوردگی و سینوزیت در بزرگسالان

اقدام فوری

(درمان سرماخوردگی و سینوزیت در بزرگسالان) به محض این که کسی در گلو و بینی احساس گزش یا خارش یا خشکی و یا خراشیدگی نمود بلافاصله با برگ خشک آویشن بخور بدهد و روزی ۳ فنجان دمکرده آویشن بنوشد، یا روزی ۳ استکان عرق آویشن میل کند. اگر در گلو احساس نازلی از درد داشت علاوه بر مصرف فوری آویشن به شرح بالا با آب نمک ولرم غرغره کند. این غرغره شب قبل از خواب و صبح به محض برخاستن از خواب باید انجام شود.

سیستم سینوزیت

درمان در بزرگسالان با مقدار بیشتری نسبت به داروی نوزادان و کودکان انجام می شود. برخی داروها نیز ویژه بزرگسالان است و کودکان قادر به انجام آن نیستند.

1. عطوس (انفیه یا عطسه آورها)

به داروهایی گفته می شود که به صورت خشک یا تر در بینی دمیده می شود تا موجب ایجاد عطسه شود. به داروهای خشک عطسه آور، انفیه نیز گفته میشود. این داروها علاوه بر درمان سینوزیت و احتقان های بینی برای بیماری هایی مانند سکته، صرع، فالج، سردرد خصوصأ سردردهای سینوزیتی، ضعف حافظه، وزوز گوش و غیره بکار می روند. اگر سرماخوردگی با آبریزش توأم است در روزهای اول داروی عطوس بکار نبرند. بهترین نسخه ضد سینوزیت بصورت استعمالی به شرح زیر است: طرز تهیه و مصرف انفيه گندش، تخم گشنیز، گل بنفشه داروها به میزان مساوی مخلوط و پودر شده و در شیشه های کوچک مانند شیشه های پنی سیلین ریخته و درب آن محکم بسته شود. هنگام نیاز به اندازه نوک قاشق چایخوری کف دست بریزند و در بینی بکشند. باید محکم در بینی کشیده شود و تعداد عطسه ها حداقل ۱۵ و بهتر است از ۲۰ عطسه هم بیشتر شود. اگر عطسه ها کمتر بود انفیه را تکرار کنید.

ضرورت وجود کندش در داروهای عطسه آور

توجه شود که گندش در اکثر نسخه های عطوس وارد شده است. داروهای عطسه آوری که در داخل یا خارج مثلا از پاکستان یا هند آنطور که می گویند وارد می شود برای بینی مناسب نیستند. بینی را تحریک می کنند ولی به اندازه لازم عطسه نمی آورند و کیفیت عطسه ها نیز ضعیف است و نه تنها نتیجه ای در بر ندارد بلکه ممکن است برای بیمار ضرر هم داشته باشد. پس نسخه های بدون کندش فاقد اعتبار لازم است زمان انقضای داروی الفیه حداقل یک سال است. در محیط مرطوب ممکن است حداکثر تا یکسال سالم بماند. طب پایه ایرانی و علمای مشهور آن بر این نکته تاکید دارند که قبل و بعد از استعمال انقيه باید توسط داروهای نرم کننده مانند شیر یا بخار آب، بینی را برای عطسه کردن آماده کرد. اگر چه در برخی افراد ممکن است بخاطر عادت به استعمال انفيه بدون داروی مکمل انفیه به تنهایی مصرف شود و ضرری نداشته باشد اما این موضوع عمومیت ندارد و ممکن است برای برخی از افراد باعث ضررهایی شود. علمای طب ایرانی می گویند انفیه بهتر است بعد از تضج ماده استفاده شود. حداقل باید قبل از انفيه با آب بخور داده شود و پس از تورم و گرم شدن بینی انفیه را بکار برد. بخور بسیار موثر به شرح زیر ارائه می شود.

 

2. بخور زیر بهترین روش نضج موضعی بینی قبل از انفیه می باشد که عبارت است از داروی زیر:

تخم گشنیز، آویشن، گل ختمی، اوکالیپتوس اجزا را مساوی بگیرید. بهتر است تخم گشنیز را زیادتر و بقیه اجزا را مساوی بگیرید و این بستگی به خشکی مزاج بیمار نیز دارد. در صورت خشکی میزان گل ختمی بیشتر شود و این تغییرات بسته به وضعیت بیمار و تشخیص طبيب نیز هست. داروها را مخلوط و نیم کوب کنید. هر بار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آن را در یک کاسه آب ریخته مدت ۱۰ دقیقه زیر چادر بخور بدهید و بعد از آن انفیه را در بینی بدمید.

3. داروی پس از انفيه: روغن بنفشه بادام

پس از اتمام عطسه ها بینی را با آب گرم بشویید و خشک کنید و پس از آن یعنی پس از اتمام عطسه ها در هر سوراخ بینی یک قطره روغن بنفشه بادام بچکانید. در طب سنتی قبل و بعد از انفيه توصیه به چکاندن شیر یا روغن کدو ، روغن گل سرخ و سایر روغن هایی با طبیعت سرد شده است. ما بهترین نسخه آزموده را از میان سایر نسخ مطرح کردیم. اگر هنگام عطسه کردن خواستید عطاها قطع شود بینی و صورت را مرتب با آب گرم بشویید و استنشاق کنید. با شستشوی بینی با آب گرم عطسه ها قطع خواهد شد. بطور کلی گرم کردن بینی از خارج بوسیله گرمای خشک یا دستمال گرم و گرم کردن ملاج سر نیز در قطع عطسه کمک می کند. در برخی افراد حتی با استفاده مکرر انفيه نیز با عطسه صورت نمی پذیرد و با تعداد عطسه ها بسیار کم است. معمولا این افراد باید خونگیری کنند هم با زالو و هم با حجامت و خون صورت و سیر را تصفیه نمایند. در برخی از افراد باز هم عطسه بوجود نمی آید جرجانی در کتاب الأعراض الطبية و المباحث العلائیه می گوید: اگر به داروها و عطسه آورها عطسه نیاید علامت باطل شدن قوت حس باشد و هلاک نزدیک! بنابر این اشخاصی که به عطسه اورها واکنش نشان نمی دهند باید سر و صورت را از خون ردی و کثیف پاک کنند تا دچار بیماری هایی مانند سکته نشوند. ممکن است بعد از استعمال انفیه برخی از افراد دچار سردرد شوند. معمولا سردرد خودبخود رفع می گردد و گاه نیاز به مسکن پیدا می کند. یک مسکن طبیعی در دفع سردرد پس از انفیه دانه سبز و خشک شده قهوه، تخم گشنیز از هر کدام مقدار کمی را در ۲ لیوان آب بجوشانید روی آن بخور بدهید و بعد آن را میل کنید. این اندازه برای بزرگسالان است و برای کودکان تا یک ششم و برای نوزادان تا یک هشتم و تا یک دوازدهم کاهش می یابد.

4. استنشاق با آب نمک صبح پس از برخاستن از خواب

کسانی که هر شب از این سیستم عطسه آور بطور کامل استفاده می کنند صبح پس از برخاستن از خواب لازم است با آب نمک ولرم و رقیق بینی را بشویند و استنشاق نمایند تا آنچه شب تا صبح در حفره های بینی جمع شده و جذب روغن بنفشه بادام شده خارج شود. حداقل ۱۵ شب مداومت کنند، برای سینوزیت های مزمن شاید زمان بیشتری نیاز باشد. این روش علمی که در بالا به شرح آن پرداختیم یک روش استعمالی در کنار روش های دیگر است که کاملا تجربه شده و آزموده و مورد تایید علمای نامدار طب پایه ایرانی است. خوانندگان محترم خود قضاوت کنند و در مقایسه با روش های پر عوارض و پر هزینه طب شیمیایی آن را بسنجند. حتی انسان های معمولی که از پزشکی اطلاعی ندارند با استفاده از این روش می توانند تفاوت اساسی آن را با روش های طب شیمیایی دریایند. راستی کدام روش عقلانی تر است؟  این که با آنتی بیوتیک ها بیماری را مزمن کنیم یا آن را با آندوسکوپی و جراحی سینوس های بینی آزار دهیم؟ تازه نتیجه ای هم نگیریم.

داروهای خوراکی برای سرماخوردگی و سینوزیت

داروهای خوراکی در کنار روش های استعمالی که شرح دادیم باعث تحکیم سیستم دفاعی بدن می شود. با روش های استعمالی را “سیستم سینوزیت” می نامیم. البته سیستم سینوزیت کاربردهای دیگری نیز دارد مانند کمک به پیشگیری از سکته ها و درمان سکته ها و صرع و مالیخولیا و تقویت حافظه و تخلیه نزله ها  وغیره! حال بشرح یکی از نسخه های ضد سرماخوردگی و سینوزیت و هر نوع عفونت می پردازیم: جوشانده سعال یا سرماخوردگی یا ضد عفونت تقویت کننده سیستم دفاعی بدن بطور کلی است و برای کلیه ی سرماخوردگی ها و عفونت ها نافع است. آویشن، زوفا، گل ختمی، گل پنیرک، قدومه، بارهنگ، کاکوتی(مشک طرامشيع)، اسطوخودوس اجزاء را به میزان مساوی با هم مخلوط و نیم کوب کنند. هنگام مصرف که معمولا هنگام بیماری روزی ۳ بار است، هر بار یک قاشق غذاخوری دارو را با ۲ لیوان آب روی شعله ملایم بجوشانند تا نصف بخار شود، صاف کرده و شیرین کرده یک ساعت و نیم بعد از هر غذا میل کنند. اگر برخی از داروها در دسترس نبود موقتا آنچه در دسترس بود استفاده شود.

روش فلاسک

روش فلاسک هم می تواند بجای جوشاندن بکار رود. در این روش دارو  بصورت دمکرده و گرم نگه داشته می شود و اسانس های فعال آن در فلاسک حفظ می گردد. طرز تهیه و مصرف با فلاسک: هر روز ۳ قاشق غذاخوری داروی نیم کوب شده را در ۳ تا 5/3 لیوان آب جوش در فلاسک ريخنه درب آن را بسته و نگه داری کنند. صبح و ظهر و شب هر بار یک لیوان آن را میل کنند و روز بعد تکرار نمایند. این دارو برای سرفه، سرماخوردگی های ویروسی مانند آنفولانزا، سینوزیت، حساسیت های فصلی و سایر بیماری های ویروسی و میکروبی بسیار مؤثر است. اگر چه این دارو برای بزرگسالان است اما در کودکان پس از نوزادی به میزان یک هشتم در صورت حاد شدن بیماری مصرف می شود. برای نوزادان روزی ۳ بار هر بار یک قاشق چایخوری کافی است. کودکان پس از ۴ سال یک ششم و در سنین بالاتر یک سوم و یک دوم می توانند مصرف کنند. پس از ۱۲ سال مانند بزرگسالان مصرف کنند.

غراغر

به داروهای مایع گفته می شود که در دهان ریخته و هر بار چند دقیقه غرغره می کنند. این روش برای نوزادان و کودکان ناممکن است. مگر کودکانی که با کمک پدر و مادر غرغره کردن را تمرین و آموزش داده شده باشند.   برای رفع گلودرد و چرک گلو بسیار نافع و تعیین کننده است. بهترین غرغره برای چرک گلو و سینوزیت غرغره با عرق آویشن است. از آنجا که  عرق آویشن تند است و ممکن است در کودکان باعث سوزش گلو شود می توان مقداری آب جوشیده با آن مخلوط نمود. برای بزرگسالان بهتر است با همان تندی غرغره شود. حداقل روزی ۳ بار و گاه ممکن است ساعت به ساعت و یا هر ۲-۳ ساعت یکبار تجویز گردد. چرک گلو را کاملا برطرف نموده و تب را قطع و بیماری را از میان می برد. غرغره عوارض ناشی از ترشحات سینوسی را که روانه گلو و حلق می شوند برطرف می کند. عرق مرزنجوش و اسطوخودوس و زوفا نیز مفید است. برای کم کردن تندی عرق آویشن می توان یک یا همه عرقیات مذکور را با آن مخلوط نمود عرق مرزنجوش ضد حساسیت و آبریزش هم می باشد. اگر لازم است طبع داروی غرغره سودتر و ضد حساسیت تر شود می توان عرق گل ختمی و عرق گشنیز را به عرق آویشن افزود. اگر تب همراه باشد عرق بید را اضافه کنید تا اثر ضد تبی دارو افزایش یابد. اگر تب باشد علاوه بر سایر دستورات ضد سینوزیت و سرماخوردگی آب میوه های زیر در رژیم درمانی بیمار قرار گیرد: آب سیب، آب هندوانه، آب لیموشیرین مخلوط شود و روزی ۳ لیوان برای بزرگسالان تجویز گردد. برای سنین کودکی روزی ۳ استکان کافی است و برای نوزادان پس از 3 ماه به میزان کمتر داده شود. این ترکیب بسیار مفید و آزموده است و علاوه بر پایین آوردن تب سیستم دفاعی بدن را علیه بیماری تقویت می کند. اگر لیموشیرین در دسترس نبود عرق بید یا آب کدوی خورشتی جایگزین شود و اگر نبود به آب سیب و هندوانه و یا همراه با عرق بید اکتفا شود.

تب به عنوان واکنش به داروهای شیمیایی

افرادی که مصرف داروهای شیمیایی بالایی دارند؛ مثلا  از دوران نوزادی مرتب با آنتی بیوتیک ها درمان شده اند ممکن است هنگام تب نسبت به داروهای  ضد تب شیمیایی و یا آنتی بیوتیک های جدید واکنش نشان دهند. تب در این افراد  قطع نمی شود و پزشکان به جای آن که علت را جستجو کنند مرتب داروها  را تعویض می کنند. چاره این بیماران قطع داروهای شیمیایی است. به  محض قطع داروهای شیمیایی تب از افزایش باز می ماند و می توان با آب میوه هایی که گفته شد و داروهای گیاهی و طبیعی طب پایه تب را بکلی قطع کرد. در بیماران صعب العلا ج نیز این حالت مشاهده شده است که با قطع داروهای شیمیایی تب قطع شده است.

 رژیم غذایی سرماخوردگی

رژیم غذایی سرماخوردگی مکمل روش های درمانی سرماخوردگی و سینوزیت و چرک گلو است. ضد تب و روان کننده دستگاه گوارش می باشد. بیمار نباید غذای سنگین و دیرهضم میل کند. چربی ها هنگام سرماخوردگی مضر هستند همانطور که سرخ کردنی ها و فست فودها و روغن های جامد و مایع مضر می باشند. بستنی، نوشابه و آب یخ ممنوع میباشد. خربزه و شیره انگور و شیره خرما و انواع ترشی ها باید حذف گردد. شیرینی جات قنادی، سس ها ، در معرض هوای سرد قرار گرفتن ، شستن صورت با آب سرد زیان بار می باشد. حتی بیمار سینوزیت باید با آب ولرم وضو بگیرد و هرچه زود صورت را خشک و گرم کند. غذاهای مفید برای سرماخوردگی به این شرح است: این رژیم غذایی برای کلیه و دیابت و بیماری های پوستی نیز مفید است. 1. آش گشنیز سبزی گشنیز، اسفناج با برگ چغندر، عدس، کمی برنج، ماهیچه گوسفند با مرغ بدون چربی. 2. آش جو با حبوبات جو را با مقداری حبوبات شب تا صبح روی شعله بسیار ملایم بپزند. هنگام مصرف بهتر است با کمی روغن زیتون و چاشنی آب لیموترش مصرف شود. 3. آش نخود بسیز نخود سبز، سبزی نعناع ، جعفری، مرزنجوش، گشنیز همراه با هویج رنده شده، جو و عدس به مقدار کم و پیاز و نمک و زردچوبه، ماهیچه گوسفند یا مرغ بدون چربی با یک قاشق پودر سبوس برنج یا گندم. 4. سیراب و شیردان و جگر سفید سیراب و شیردان و جگر سفید گوسفند که چربی آن را گرفته باشند ولی پرزهای آن را نگرفته باشند. با پیاز و نمک و زردچوبه روی شعله ملایم بپزند تا کاملا پخته شود با یک قاشق پودر سبوس برنج یا گندم. 5. سوب کلم کلم گل یا کلم برگ با سبزی آش و هویچ و ماهیچه گوسفند یا مرغ بدون چربی با یک قاشق پودر سبوس برنج یا گندم. 6. سوپ بلال دانه های بلال، عدس، هویج، گشنیز و جعفری با نمک و پیاز و زردچوبه روی شعله ملایم پخته شود با یک قاشق پودر سبوس برنج یا گندم   7. آش گندم دانه های گندم، عدس، گشنیز، جعفری، مرزنجوش و پیاز و نمک روی شعله ملایم پخته شود. 8. سوپ شلغم شلغم با سبزی آش و نمک و پیاز و زردچوبه پخته شود با یک قاشق پودر سبوس برنج یا گندم. 9. سوپ کلم سنگ کلم سنگ (کلم قمری) یا سبزی آش، پیاز، نمک، زردچوبه همراه با یک قاشق سبوس برنج یا گندم 10. سوپ جو جو با سبزی آش همراه با یک قاشق غذاخوری سبوس گندم یا برنج. 11. سوپ چغندر چغندر (لبو) قرمز همراه با سبزی آش همراه با یک قاشق سبوس برنج یا گندم. 12. سوپ کدو و شلغم کدو و شلغم و احيانا هویج با سبزی آش همراه با یک قاشق سبوس برنج یا گندم. 13. سوپ لوبیا و شوید لوبیای درشت مازندرانی را در آب خیس کرده تا پوست آن به راحتی جدا شود. مغز لوبیا را با شوید و نمک روی شعله ملایم بپزید. این سوپ برای بیماران کلیوی نیز بسیار مفید است. 14. سوپ شیر قارچ مقداری جو را روی شعله ملایم بپزید با نمک و زردچوبه و هویج رنده شده سپس مقداری قارچ را ریزریز کرده اضافه کنید و مقداری مرغ پخته شده را ریزریز یا رنده کنید و اضافه نمایید. سبزی گشنیز و جعفری نیز افزوده شود و در نیم ساعت آخر شیر به آن بیفزایید. این سوپ بدون سبزی گشنیز و جعفری هم تهیه می شود. برخی می گویند جو را با آب مرغ بپزید بهتر است. 15. کنه گشنیز با شوید برنج و سبزی گشنیز یا شوید با نمک بصورت دم پخت یا همان کته پخته و نرم شود همراه با ماهیچه گوسفند با مرغ بدون چربی که آب پز شده میل شود. اگر مرغ خانگی باشد بهتر است. برای افزایش نیروی ضد میکروبی و ضد ویروسی هر کدام از آش ها و سوپ های ضد سرماخوردگی و آنفولانزا یک روش تجربه شده را مطرح می کنیم: یک پیاز درشت را پوست بکنید و یک سوراخ در آن ایجاد نمایید به اندازه ای که یک حبه سیر در آن جای گیرد سپس پیاز را در سوپ بیاندازید تا همراه با سوپ پخته و میل شود. ضد سینوزیت و سرفه و گلودرد است.

علاج سینوزیت همراه با نزله (آبریزش و زکام)

نزله ها می تواند زمینه ساز عفونت بینی و سینوزیت شود. نزله در اصطلاح مردم به زکام و آبریزش از بینی گفته می شود. در طب بطور کلی آن چه از اندام های بالایی بینی و مغز جاری می شود نزله نامیده می شود حتی اگر از راه بینی خارج نشود و به سوی معده با شش ها برود. در طب اسلامی از زکام به عنوان یک بیماری مفید برای مغز یاد شده است. حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که زکام را لشکری از لشکرهای خداوند و صنعتی از صنعت های خداوند دانسته است و توصیه فرمودند که داروی ضد آن را بکار نبرید تا خودبخود از بین برود. البته باید مراقب عوارض زکام بود. ماده زكام رقیق و تیز و تند است وسینوس ها و گلو و حلق را بسیار حساس می کند بنابراین ناپرهیزی هنگام زکام می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد و به بیماری های سخت ریوی بیانجامد. زکام در مقایسه با حساسیت های دائمی و فصلی متفاوت است. حساسیت های دائمی و فصلی اغلب از غلبه مزاج خشک بر بدن بویژه اندام بینی است. هوای خشک سرد و گرم می تواند زمینه را برای حساسیت ها فراهم سازد. همانطور که قبلا ذکر شد در زمان ما داروهای شیمیایی خصوصا آنتی بیوتیک ها اسپری ها و داروهای شستشوی بینی همگی در ایجاد مزاج خشک و ایجاد حساسیت های دائمی و فصلی بسیار مؤثر بوده است. بکار بردن عطسه آورها(انفیه) در ابتدای زکام و یا آبریزش مفید نیست. باید صبر کرد تا زکام یا آبریزش قطع گردد سپس اگر نگران علائم سینوزیت یا عفونت حلق و بینی هستید از عطسه آورها استفاده کنید آن هم با شرایطی که قبلا در مورد نضج ماده و بکار بردن بخور یا شیر قبل از انفيه و روغن هایی مانند بنفشه بادام و امثال آن ذکر شد! هنگام بروز زکام یا آبریزش های فصلی استفاده از آرام کننده ها، بازدارنده ها، ضدعفونی کننده ها، تعدیل کننده ها و رژیم غذایی ساده و مناسب ضروری است. اگر هنگام زکام یا آبریزش غذای سنگین و چرب و دیر هضم مصرف شود ممکن است به بیماری های خطرناکی مانند بیماری های ریوی، مغزی و کبد و دستگاه گوارش گرفتار شویم. رژیم غذایی سرماخوردگی که ذکر شد در کوتاه کردن دوره بیماری همراه با سایر داروها که خواهیم گفت بسیار مفید است.

بخورات

دارو های بخور که در محیط بیمار در مدت طولانی بخار شود بسیار مفید است و نیز داروهای بخوری که مستقیما به بیمار داده شود. از داروهای تکی مؤثر بر زکام، مرزنجوش و سیاه دانه تنها با با هم می باشد. داروی ترکیبی زیر برای بخور بسیار مؤثر است: مرزنجوش، آویشن، تخم گشنیز یا سبزی گشنیز، نعناع، پونه، اسطوخودوسه سداب، سندروس داروها را مساوی گرفته مخلوط کرده و نیم کوب نموده در ظرف درب بسته نگهداری می کنند. هنگام نیاز مقداری از آن را در ظرفی می جوشانند و زیر چادر بخور می دهند. هر روز چند بار تکرار شود. برای هوای اتاق بیمار می توان مقداری از آن را در کیسه ای نخی ریخت و در دستگاه بخور قرار داد تا هوای اتاق را ضدعفونی کند.

نسخه بخور دیگر

آویشن، تخم گشنیز، گل ختمی، اوکالیپتوس، مرزنجوش یک روش مؤثرتر برای بخور آب را بجوش آورند سپس آویشن به تنهایی یا با مرزنجوش و سیاه دانه نیم کوب را در حال جوشیدن کم کم روی آن بریزند و بخور بدهند. این بخور از آن جهت بهتر است که اسانس های فعال و فرار دارو قبل از انتشار در هوا مستقیما وارد بینی و دهان می شود.

داروی بوییدنی

سیاه دانه و زنجفیل را مساوی گرفته و پودر کنند سپس در یک تکه پارچه نخی بپیچند و مقابل بینی بیمار ببندند. این کار موجب می شود ماده زکام به سمت نوک بینی هدایت شده و زودتر دفع شود و دوره بیماری کوتاه گردد.  

چکاندن روغن ضد زکام

روغن سیاه دانه و روغن مرزنجوش در اواسط و اواخر دوره زکام یا آبریزش  مفيد است. روغن بید هم خوب است.

حجامت

در آبریزش های فصلی از هر زمانی می توان حجامت را شروع کرد. در زکام  بهتر است در اواخر بیماری انجام شود. یکی از درمان های پایه و بسیار ضروری برای درمان آبریزشهای دائمی و فصلی حجامت عام است. این حجامت و تکرار آن با فاصله ۱۵ روز برای آبریزش ها یا حساسیت های دائمی و فصلی مؤثر است. این کار باید همراه با داروهای پاکسازی دستگاه گوارش و داروهای سرماخوردگی که ذکر شد انجام شود و بر آن مداومت شود و البته شرایط مداومت باید زیر نظر طبیب حاذق طب سنتی پایه باشد. شاید  زالودرمانی در این حالت نتواند کمک شایانی به درمان حساسیت های فصلی آن طور که حجامت می تواند انجام دهد.

غرغره ها

برای جلوگیری از گسترش عفونت سینوزیت و حساسیت ها و آبریزش ها تمامی نسخ های غراغر مفیدند و در این جا عرق همیشه بهار را نیز اضافه می کنیم.

فتیله ها

اگر بیماری حاد شده و سینوزیت و عفونت بینی شدید و ماندگار شود فتبلوها به کمک درمان ها می آیند. پنبه ای را آغشته به داروهای مخصوص فتيله کرده و در بینی بگذارند:

نسخه

مر ، صمغ خرنوب مصری ، عسل

نسخه دیگر

هل ، مر، گل محمدی، روغن سنبل رومی. اگر عفونت پیشانی و جلوی مغز را در بر گرفته و احساس تمدد و درد دارد علاوه بر درمان هایی که ذکر شد هر شب و هر روز پیشانی را با روعن اسقیل یا روغن بابونه چرب کنند. کسانی که سینوزیت مزمن دارند باید قبل از بیرون رفتن از خانه خصوصا در هوای سرد پیشانی را با روغن های گرم چرب کنند. مثلا روغن استیل (پیاز دشتی یا عنصل) و روغن شبت و کرفس و امثال آن مفید است. روش های درمانی طب پایه ایرانی اسلامی در علاج انواع آنفولانزاها، کلیه ی ویروس های سرماخوردگی و بیماری ابولا و امثال آن نظیر ندارد. در زمینه پیشگیری از بیماری های ویروسی و میکروبی در طب جديد دائما می شنویم که روزی چند بار دست ها را با صابون بشویید و هنگام عطسه کردن دستمال جلوی بینی بگیرید و افراد با بیماران دست ندهند و روبوسی نکنند و فاصله لازم را با آنان برقرار کنند. درست است که این اقدامات میتواند تا حدی مفید هم باشند اما در شأن طب شیمیایی غربی نیست که برای پیشگیری از این بیماری ها تنها بتواند به توصیه هایی این چنین اکتفا کند! شستن دست ها آن هم چند بار در روز خود عواقبی برای پوست دست ایجاد می کند که از جمله آنها خشکی و حساسیت پوست است. مشخص است که برای پیشگیری از این خشکی و حساسیت باید از کرم های موجود در بازار استفاده شود که آن هم عوارض خاص خودش را دارد. بعد برای عوارض این کرم ها نمی دانیم چه باید کرد که آن هم عوارض نداشته باشد.

کرم گریپ فروت آویشن

پیشنهاد ما این است که هنگام شیوع بیماری هر روز دست ها را با دود اسفند بیالایند و در طول روز از کرم پوست گریب فوروت و آویشن که با روغن کنجد و موم درست شده استفاده کنند تا هم خشکی بر پوست عارض نشود وهم میکروب ها و ویروس های پوست از بین بروند. سینوزیت و عفونت های فک و دهان اگر لثه ها یا دندان ها عفونی شوند ممکن است با سینوس های بینی که عفونی شده اند ارتباط پیدا کنند. در طب پایه ایرانی از گسترش عفونت های سینوسی به اندام های مجاور مانند پرده های مغز و خود مغز و دهان و دندان نام برده شده است. اگر عفونت های دندان و فک وجود دارد و احتمال ارتباط با سینوس ها و سینوزیت را دارا باشد با داروی زیر عفونت دندان و لثه ها را از بین ببرید.  پودر دهان گلنار فارسی ۷/۵ گرم، مازو ۷/۵ گرم، پوست انار5/7 گرم، سماق ۳۰ گرم، میخک ۳ گرم و نمک ۲۵ گرم داروها را با هم مخلوط کرده و پودر کنند و هر شب کمی از آن را با انگشت یا با مسواک به لثه ها مالیده و به جای خمیر دندان و مانند آن استفاده کنند. عفونت های لثه و دندان و گلو را از بین می برد. در پیشگیری نیز کاملا مؤثر است. می توان آن را به جای خمیر دندان برای کودکان و بزرگسالان استفاده نمود. بوی بد دهان را از بین می برد. پیشگیری کننده و رافع چرک گلو و گلو درد است. در صورت شدت عفونت علاوه بر پودر می توان به صورت دهان شویه نیز از آن استفاده کرد. مقداری از آن را در یک استکان آب گرم ریخته و روزانه سه بار تا بیشتر دهان شویه کنند. استفاده از آن باعث استحکام لثه ها شده و هر نوع خونریزی لثه را از بین می برد. عفونت های مزمن لثه مانند پیوره را در صورت مداومت کاملا درمان می کند. برای قطع ارتباط عفونت های سینوزیت و فک و دندان دستورات مربوط به علاج سینوزیت را همزمان انجام دهند.

منبع:

برگرفته از کتاب درمان سرماخوردگی و سینوزیت از دیدگاه طب ایرانی (سنتی) اثر استاد سید محمد موسوی برای مشاهده و خرید محصولات جهت رفاه بیشتر شما بر روی این لینک کلیک کنید.
facial-massage
/5
150000 تومان
99000 تومان
34%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من